
Înființată în 1999, alianța Renault–Nissan a reprezentat un parteneriat strategic de peste două decenii, axat pe schimburi de capital și colaborări în dezvoltare tehnologică (en.wikipedia.org). Deși Renault a deținut inițial un pachet majoritar și oferit know‑how financiar, Nissan a preluat ulterior o cotă de 15% în Renault, fără drepturi de vot.
În 2023, cele două companii au decis să echilibreze puterea în alianță: Renault și-a redus pachetul în Nissan de la 43% la 15%, iar Nissan a primit drepturi de vot. Astfel au fost stabilite două praguri minim deținute – 15% – urmând ca ulterior să fie ajustate la 10% pentru fiecare (reuters.com).
Pe 15 iunie 2025, CEO-ul Nissan, Ivan Espinosa, a declarat pentru Nikkei că Mitsubishi va vinde o treime din deținerea în Renault – concret, vizează reducerea de la 15% la 10% (reuters.com). Se estimează că vânzarea a 5% din acțiuni ar aduce companiei aproximativ 100 miliarde yeni (în jur de 640 milioane USD), fonduri destinate finanțării dezvoltării de noi modele auto, într-un context de piață dificil (linkedin.com).
Espinosa a subliniat că nu există încă o decizie finală privind momentul tranzacției, iar orice vânzare va fi coordonată cu Renault, conform dreptului de preempțiune descris în acord (reuters.com).
De ce această schimbare?
Mutarea anunțată de Ivan Espinosa marchează un pas avantajos pentru Nissan în încercarea de a-și asigura finanțele și de a-și consolida poziția pe piață. Alături, alianța cu Renault continuă, dar cu un model relațional mai echilibrat și flexibil. Urmează să vedem dacă vânzarea pachetului de 5% va fi implementată curând și cum vor fi folosiți banii obținuți.